Dibalik ‘Genggaman Hangat’ Liberalisme

00.41.00

 

Dibalik ‘Genggaman Hangat’ Liberalisme

Oleh Raisa Dyah Prasasti (Tim Media LSPI UIN Divisi Nisa)

Dewasa ini liberalisme semakin marak terasa di negeri kita Indonesia setelah era globalisasi dimulai beberapa tahun lalu. Liberalisme atau yang kita kenal dengan nama “kebebasan” menjadi semakin mudah manusia nikmati dalam berbagai aspek, seperti kebebasan berpendapat, kebebasan memiliki sesuatu, kebebasan beragama, dan berbagai kebebasan lain.Tanpa kita sadari, dengan “hangatnya” liberalisme membisikkan seruan-seruan tentang kebebasan pada telinga-telingamanusia, sehingga dengan bebasnya manusia dapat menyalurkan hawa nafsunya, menyampaikan apa yang ada dalam pikirannya pada jejaring sosial tanpa ragu, dengan bebasnya mengunduh sesuatu pada berbagai situs, entah itu berbau konten positif maupun negatif, bahkan dengan bebasnya dapat memiliki harta berlimpah tanpa peduli didapatkan dengan cara yang baik atau tidak, merugikan orang lain atau tidak. Pada akhirnya, secara tidak langsung liberalisme telah membentuk manusia menjadi manusia yang apatis, egois, dan individualis.Sekilas terasa menyenangkan bagi kita sebagai manusia biasa apabila dapat merasakan kebebasan tanpa batas. Namun, tidakkah manusia memikirkan dan mengingat segala dampak buruk yang ditimbulkan dari paham liberal ini? Berbagai kerusakan telah terjadi akibat dari kebebasan yang “kebablasan” itu. Sebagai contoh, tentunya telinga kita tidak asing dengan berita pedofilia yang dilakukan oleh akun grup fanspage “Official Loly Candy’s 18+” beberapa waktu lalu. Dengan bebasnya para pelaku kejahatan tersebut menyebarkan konten-konten pornografi dengan objek anak-anak di bawah umur. Grup itu dikelola oleh empat pelaku yang saat ini sudah ditahan dan ditetapkan sebagai tersangka.Belum cukupkah berita di atas menjadi sebuah peringatan?

Peringatan bahwa liberalisme yang selama ini diagung-agungkan ternyata menghasilkan kekejian yang luar biasa,dan kejadian buruk tersebut itu pun baru dapat disesali setelah menimbulkan korban. Semua itu terjadi tatkala negeri ini mengadopsi paham kebebasan yang “kebablasan” itu.

Menyikapi hal di atas, sebagai seorang Muslim kita harus mengembalikan semuanya pada Islam. Dalam Islam, kebebasan diatur sedemikian rupa agar sejalan dengan fitrah kita sebagai manusia, sehingga tidak menimbulkan hal-hal yang mengerikan seperti saat ini. Maka dari itu, sudah selayaknya kita kembali pada identitas kita sebagai Muslim yang menerapkan syariatNya.
======================
Lembaga Studi Politik Islam (LSPI) UIN Sunan Gunung Djati Bandung
CP: 087825624347 (ikhwan)
0897-9454-380 (akhwat)
Facebook : Lembaga Studi Politik Islam
Lspi Uin Divisi Nisa
IG: @lspi.uinbdg
@lspiuindivnisa
Blog :lspiuinbdg.blogspot.com
#PeduliPolitikPeduliKaumMuslim
#BackToMuslimIdentity

You Might Also Like

1 komentar

  1. Bismillahir Rahmanir Rahim

    Salam dan selawat

    Kepada:

    Mahasiswa
    Institut Teknologi Bandung (ITB), Bandung, Indonesia.

    Pertanyaan mahasiswa: Adakah kalian bersetuju semua sahabat itu sesat kecuali 3 orang: Miqdad bin Aswad, Abu Dzar dan Salman al-Farisi menurut sumber Syiah?

    Jawapan 1.

    Al-Qur'an sebagai asas agama Islam

    Sesat atau kafirnya seorang muslim termasuk sahabat, adalah terletak kepada sejauh mana mereka percaya dan menghayati ajaran al-Qur'an dalam kehidupan mereka.

    Jawapan 2

    Sunnah Nabi saw sebagai asas agama Islam selepas al- Qur'an.

    2. Sejauh mana mereka percaya dan menghayati Sunnah Nabi saw dalam kehidupan mereka.

    Jawapan 3

    3.Justeru, ia bukan soal kalian bersetuju atau pun tidak dengan seorang itu sesat atau kafir kerana ia berkait rapat dengan sistem nilai yang diakui oleh Allah dan Rasul-Nya.

    Jawapan 4

    4. Sumber Sunni tentang kesesatan atau kekafiran majoriti para sahabat Nabi saw selepas kewafatan Nabi saw kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw, boleh didapati dalam Sahih al- Bukhari, Kitab al-Riqaq, bab al- Haudh, hadis no.584, 585,586, dan 587.
    Hadis no. 587 menyatakan bahawa mereka (sahabat) telah murtad ke belakang. Justeru, aku tidak melihat mereka (sahabat) terselamat melainkan segelintir daripada mereka (bilangan yang sedikit) seperti unta yang tersesat atau terbiar daripada pengembalanya (mithlu humali nna'am).

    Jawapan 5

    5. Sahih Muslim, bab Ithbat Haudhi Nabiyyi-na menyatakan bahawa hanya sedikit sahaja sahabat yang selamat kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw. Lihat, hadis no. 26, (2290), (2291), no. 27 (2293), 28, (2294), 32 (2297), 40 (2304).

    Hadis no. 29 (2295) " Sesungguhnya aku akan mendahului kamu di Haudh. Tidak ada seorang pun daripada kamu (para sahabatku) akan mendatangiku sehingga dia akan dihalau atau diusir daripadaku sebagaimana dihalau atau diusir unta yang sesat (bilangan yang sedikit).
    Aku bersabda: Apa salahnya? Sesungguhnya anda tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka. Jauh! Dari rahamat Tuhan (suhqan).

    Jawapan 6

    Al-Qur'an

    6. Hanya sedikit sahaja di kalangan orang Islam yang mengikut al-Qur'an 100% sebagaimana Firman-Nya Surah al-Saba' (34): 13 " dan sedikit sahaja di kalangan hamba-hamba-Ku yang berterima kasih". Ini bererti kebanyakan orang-orang Islam sama ada sahabat atau bukan sahabat sedikit sahaja yang berterima kasih. Justeru, mereka disiksa oleh Allah swt kerana tidak berterima kasih.

    Jawapan 7

    7. Sila baca teks Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim tentang kekafiran majoriti para sahabat kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw. Justeru, ia menyalahi akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang percaya semua sahabat adalah adil.

    Jawapan 8

    8. Kekafiran majoriti para sahabat selepas kewafatan Nabi saw sengaja disembunyikan oleh para ulama Ahli Sunnah Wal-Jamaah dan Wahabi di Nusantara. Mereka meninggalkan penerjemahan bab al- Haudh dari Sahih Bukhari dan Sahih Muslim ke dalam bahasa ibunda. Justeru, umat Islam di Nusantara tidak mengetahuinya, lalu mereka menuduh Syiah mengkafirkan para sahabat Nabi saw pula. Pada hakikatnya, Nabi saw sendiri yang telah mengkafirkan majoriti para sahabatnya kerana mereka telah menguban Sunnahnya menurut Sahih Bukhari dan Sahih Muslim.

    Jawapan 9

    9. Sila lihat, renungan 92. "Pengubahan al-Qur'an (Tahrif al-Qur'an) dalam buku-buku Sunni, Pengubahan Sunnah Rasulullah saw, penghinaan terhadap Rasulullah saw oleh para sahabat dan kekafiran majoriti para sahabat oleh Rasulullah saw sendiri" sila layari: al-mawaddah. info






    BalasHapus

Like us on Facebook